Kind
& hond Kinderen
en honden passen geweldig goed samen. Er
zijn echter wel spelregels om je aan te houden. Hieronder
staan er een paar tips om U te helpen bij de relatie tussen uw hond en uw
kind[eren] goed op te bouwen. Kinderen
zien
de hond meestal als speelkameraadje en kunnen nog niet voldoende begrip
opbrengen voor de behoefte en de wensen van de hond. Zij kunnen zich nog niet
verplaatsen in een ander.
Hierdoor kunnen snel mis verstanden optreden.
De
relatie leeftijd kind
& omgang met de hond
De
veilige omgang tussen kind en hond wordt vooral bepaald door een goede
communicatie tussen kind en hond. Deze hangt samen met kenmerken van het kind en
kenmerken van de hond.
kenmerken
kind / kenmerken
hond
*
leeftijd * ras
(grootte, karakter)
*
ontwikkelingsniveau*geslacht (dominantie)
* karakter * eerdere ervaringen
*
opvoeding * opvoeding
Uitgangspunt
1.
Een
hond is een roedeldier.
Hij
denkt alleen in ranghogere/lagere honden/mensen.
Aan ranghogere dient hij te gehoorzame en ranglagere niet.
Uitgangspunt
2.
Een
hond zal per definitie een kind, jonger dan 7 jaar altijd als ranglagere
beschouwen.
Vanaf
7 jaar moet men per kind & hond
Kinderen vanaf 12 jaar moeten zich net als volwassenen als ranghogere opstellen:in de ogen van de hond mag het ‘kind’ (vaak een puber) zelfstandig een ranghogere positie innemen. Het ‘kind’ kan nu bevatten hoe de communicatie met een hond verloopt, begrijpt de gedragscodes en kan zich daaraan net zo goed houden als een volwassene. Vanaf deze leeftijd kan een kind in principe zelfstandig met een hond op training gaan en met hem werken. Kinderen vanaf 12 jaar zouden eigenlijk van Harte welkom moeten zijn op hondenscholen.
1. Laat
kinderen nooit met honden alleen. Dit mede dat ze een van de volgende regels
overtreden.
2. De
etensbak,waterbak,speeltjes van de hond zijn alleen van de hond. Hetzelfde geldt
voor de mand en de slaapplaats van de hond. Ook als de hond er niet ligt of uit
de bak eet.
3.
Het kind dient de hond achter de oren te strelen niet op de kop.[op de
kop is een dominante handeling].
4. Het uitlaten van een hond dient altijd onder begeleiding te gebeuren. Let op dat een klein kind tot 10 jaar niet alleen de hond uit laat. Denk na, kan uw kind deze hond wel de baas als hij onder weg een andere hond tegen komt.
5.
Kinderen mogen een hond geen dominante commando’s geven [zoals af] of
correcties geven. Wel voorzichtig de hond verzorgen, zoals borstelen, verstop
spelletjes spelen met of zonder speeltje.
6. Geen trek/stoei spelletjes met de hond dit is uit den boze. Even eens als het wild rennen en stoeien. En wild met armen en benen zwaaien. De hond springt dan wild tegen ze op en duwt hun op de grond.
7. Let
erop dat tijdens het knuffelen van de hond het kind niet op of onder de hond
ligt.
8.
Voorkom dat het kind de hond aan zijn vacht,oren geslachtsdelen enz.
trekt. En dat er geen voorwerpen in vagina, anus, bek, gestopt worden. Of dat er
in zijn ogen geprikt wordt of anderszins gepijnigd of plaagt wordt. Het zal niet
de laatste hond zijn die na honderd nietjes in zijn vel, eindelijk het kind
bijt. En hier voor word afgemaakt,waarna men er na de sectie pas achter kwam dat
de hond verschrikkelijk heeft moeten hebben geleden. Daarom, geloof niet altijd
de sensatie berichten in de pers. Zij kijken niet verder, wat er voorheen zich
heeft afgespeeld!!!! Ook met volwassenen !
9. Laat
een kind een etende en slapende hond niet storen.
10.Laat
een kind NOOIT een vreemde hond, zomaar aaien,vraag de eigenaar altijd eerst om
toestemming.
11.Laat
de hond naar het kind komen en niet anders om. Het kind stelt zich dan hoger op
daardoor. Loopt het kind wel naar de hond en deze is er niet van gediend omdat
deze b.v. net op een knook knabbelt zal de hond een waarschuwend gegrom laten
horen. Het kind begrijpt deze gedrag kenmerken niet (kunnen we ook niet van hem
verlangen).En omdat ze mekaars taal niet spreken gaat het dus mis.
In zo'n situatie is de hond helemaal niet vals! De communicatie tussen het kind
en de hond is alleen dus niet duidelijk geweest.
Wanneer het mis gaat, is dit altijd de schuld van de ouders, want die hadden er
op toe moeten zien dat het niet gebeuren kon.
Ongelukken kunnen voorkomen worden door kinderen en de hond nooit alleen bij
elkaar te laten.
Zeg nooit: "Mijn hond doet zoiets niet", want het hoeft de schuld van
de hond ook helemaal niet te zijn.
En zeg nou ook niet: "Zoiets doet mijn kind niet", want vaak hoeft het
niet bewust te gaan.
Neem nou het volgende voorbeeld:
Het kind wil op de bank, de hond ligt ervoor en het kind gebruikt de hond als
opstapje.
Echter hierbij staat het kind op een voor de hond gevoelige plek .
De hond bijt! Je had dit kunnen voorkomen, wanneer je er maar bij geweest
was.
Er wordt mij vaak de vraag gesteld kan een border collie wel met kinderen?
Ik vind van wel!
Border collies zijn in het algemeen zeer kind vriendelijk, maar het is zaak om de boven gestelde adviezen in acht te nemen.
Niet alleen de hond....,maar ook de kinderen moeten leren hoe ze met elkaar moeten omgaan.
Kinderen
moeten dus leren met honden om te gaan. Dat leerproces wordt sterk beïnvloed
door de ontwikkeling van het kind op diverse gebieden: de verstandelijke,
emotionele, sociale en morele ontwikkeling, en ook de lichamelijke ontwikkeling.
Met het aanleren van regels beginnen ouders feitelijk al in het eerste levensjaar. Maar aanleren betekent niet automatisch dat het kind ze in het vervolg ook zal uitvoeren. Blijf ze dus herhalen en uitleggen waarom deze regels er zijn.
Een hond dient verder goed gesocialiseerd te worden, bij de fokker in huis. En dus niet in een schuur.
Door in contact te komen met alles wat de buiten wereld te bieden heeft en dat vanaf de ogen/oren open gaan. Dit is bijzonder belangrijk voor de verdere geestelijke groei/acceptatie van de wereld die gaat komen. Met alle geluiden ,indrukken,mensen,honden,auto's enz.
Verder is mijn ervaring dat wanneer je met border collie fokt die te veel drijfvermogen [eye] bezit en hier extreem verder op wordt gefokt,deze dieren in huis en ook op het werkgebied bij de schapen, niet meer in de hand te houden zijn.
Dus, ja, een border collie is een ideale gezinshond voor een sportief en consequent gezin!!!
Kleine kinderen op ontdekkingsreis
Kleine kinderen zijn volop aan het leren. Ze willen de hele wereld ontdekken en
doen hiervoor allerlei oefeningen. Ze willen weten hoe een Teddybeer of een
Barbiepop in elkaar zit en proberen of de poten of benen eraf kunnen. De ogen
moeten het ook vaak ontgelden en pluche neusjes worden helemaal afgekloven. Dit
is volkomen normaal en hoort bij het groeiproces van kleine kinderen. Kleine
kinderen zien een hond niet anders dan die Teddybeer. Ook daarmee kan geknuffeld
en gespeeld worden.
Stel u eens voor: De hond ligt lekker in zijn mand. Het kind kruipt over de
vloer en is weer eens op ontdekkingsreis. Het kind heeft zich klein gemaakt en
straalt onderdanigheid uit. Het kind ziet de hond en kruipt er naar toe. In de
natuur zal een hogere in rangorde bijna nooit naar een lagere toegaan tenzij hij
wil corrigeren. Maar dan maakt hij zich groot. Het kind toont zich dus kruipend
nog eens extra onderdanig ten opzichte van de hond. De hond heeft in ieder geval
dit idee. Het kind niet. De hond gromt en waarschuwt een lagere in rangorde dat
deze niet dichterbij moet komen. Hij wil dat niet en heeft hier in
"hondennormen" het volste recht toe. Het kind is immers onderdanig.
Het kind vindt het echter alleen maar leuker, want er komt nog geluid ook uit
die hond. Dit is veel aantrekkelijker dan die Teddybeer die ergens in een hoek
ligt. Het kind kruipt door en gaat verder op onderzoek uit. Een onderzoekend
kind wil kijken of die oren vast zitten, of er aan de neus gedraaid kan worden
of dat de ogen eruit kunnen. Het kind kan niet anders. Het is de wereld aan het
ontdekken. De hond bijt, is vals en wordt afgemaakt. Die rothond.
Maar dit was geen rothond. Dit was een volkomen normale hond die puur honds
heeft gereageerd met helaas een hele slechte baas die er niets van heeft
begrepen.
Kleine kinderen die commando's geven
U bent met uw hond naar cursus en leert allerlei oefeningen uit te voeren om uw
positie als leider van de hond te bevestigen. In huis doet u wat oefeningen en
uw kinderen zien dit. Uw kinderen doen dit na: "HOND ZIT, GA ZITTEN, SCHIET
JE NU OP, GA NU ZITTEN, ZIT, ZIT,..... MAM HIJ WIL NIET GAAN ZITTEN." U
bent dat betuttel met die hond zat en maant de kinderen de hond dan ook
eindelijk eens een keer met rust te laten. U bent namelijk net druk met iets
anders bezig. Dit betekent wel dat u het goed vindt dat de hond niet reageert op
commando's van de kinderen. Met andere woorden: de hond wordt door de leider
boven de kinderen geplaatst. Waarbij de hond het recht heeft corrigerend op te
treden. Veel beter is het de kinderen te helpen met het uitvoeren van het
commando en zo aan te geven dat de kinderen boven de hond staan. U als leider
mag de positie binnen de rangorde bepalen. Natuurlijk bepaalt u dat de kinderen
hoger staan.
Dit houdt allemaal in dat u, als een goede leider, bepaalt wat er gebeurt. De
hond moet de gelegenheid hebben weg te komen van kleine kinderen. Geef hem een
plek waar hij niet gestoord kan worden. Leer de kinderen dat de hond geen
speelgoed is. Betrek de kinderen bij de opvoeding van de hond en leer ze dat
honden gewoon deel uitmaken van het gezin. Bij ons thuis liepen een half jaar
geleden vier honden rond. Voor de kinderen was dit inmiddels zo normaal dat ons
oudste zoontje van zes jaar vroeg: "Pap, wanneer krijgen wij nu eens een
huisdier......."
Als u bij dit alles maar één ding altijd in het oog houdt:
LAAT KINDEREN EN HONDEN NOOIT ZONDER TOEZICHT BIJ ELKAAR.
Border Collies en hele kleine kinderen vindt ik [ bij hoge
uitzondering"kennis bazen" ] normaal niet echt goed gaan.
Wel grote kinderen ouder dan 6-7 jaar...maar ook hier geld, dat kennis van ouders bewuste opvoeding van beide heel belangrijk is.
Hygiënemaatregelen
voor honden en kinderen
In dit artikel kunt u alles lezen over hygiëne en hoe u voorkomt dat uw hond
ziektekiemen overdraagt op uw kind.
Gebrekkige hygiëne kan ziektes veroorzaken of het verloop verergeren. Dit
geldt voor mens en dier. Sommige hondenziektes zijn ook besmettelijk voor
mensen. Daarom is het van belang dat alle gezinsleden bepaalde hygiënemaatregelen
in acht nemen. Wanneer u onze tips ter harte neemt, lopen uw kinderen minder
kans om ziek te worden.
Infecties
Vaccinaties
Wormen
Vlooien
Water
Warm weer
Infecties
Alle pups moeten ingeënt worden tegen stuipen, hepatitis, het
parvovirus, leptospirose, hondsdolheid (rabiës) en afhankelijk van de regio
ook tegen enkele andere ziektes. Een keer per jaar moet de vaccinatie herhaald
worden. Vraag uw dierenarts dan meteen om de gezondheid van uw dier eens
helemaal te controleren.
Kleine kinderen hebben nog geen weet van persoonlijke hygiëne, dus een pup
die nog niet zindelijk is kan een gezondheidsrisico vormen. Zeker wanneer het
kind over de grond kruipt, kunnen zijn vingertjes in de hondenpoep belanden.
Dit kan een infectie tot gevolg hebben. Ook kan het kind de eitjes van de
spoelworm binnenkrijgen. Het immuunsysteem van kinderen is nog niet volledig
ontwikkeld en hondenpoep kan bij hen lichte tot zware maagdarmontstekingen
veroorzaken.
Zorg dat uw kinderen hun handen wassen wanneer zij een dier aangeraakt hebben.
Verwijder eventuele uitwerpselen uit uw tuin wanneer u kleine kinderen hebt.
De fokker of andere hondeneigenaren kunnen u vertellen hoe u uw pup het snelst
zindelijk krijgt.
Vaccinaties
Wormen U kunt uw hond thuis een preparaat tegen de meest gangbare wormsoorten
geven. Dit zijn spoelwormen, haakwormen, zweepwormen en de hartworm. Puppies
zijn erg gevoelig voor worminfecties en moeten dan ook regelmatig ontwormd
worden. Vraag uw dierenarts om informatie. Bewaar ontwormings middelen op een
plaats waar kinderen niet bij kunnen.
Met uitzondering van de lintworm kunnen mensen geen hondenwormen krijgen. De
larven van de wormeieren kunnen echter via de huid in de organen van kinderen
geraken en een ziekte met de naam larva migrans visceralis of larvenmigratie
veroorzaken. Zorg dat uw hond regelmatig gecontroleerd en ontwormd wordt.
Wormeieren kunnen ook via de grond of door aaien in de handen van mensen
terechtkomen. Leer uw kinderen aan dat zij hun handen wassen nadat zij de hond
aangeraakt hebben.
Vlooien beten kunnen zowel bij honden als mensen hevige huidreacties
veroorzaken. Bovendien kunnen vlooien lintwormeieren overdragen. Wanneer een
kind per ongeluk een besmette vlo inslikt, kan het een lintworm krijgen. In de
dierenspeciaalzaak of bij de dierenarts kunt u een vlooienbestrijdingsmiddel
kopen. Controleer de vacht van uw dier regelmatig op de aanwezigheid van
vlooien. Zorg dat de hondenmand altijd schoon is en vergeet ook niet de
hondendeken geregeld te wassen. De vlooien blijven namelijk niet rustig op uw
hond zitten, maar bevolken zijn mand, kussens en dekens van al zijn slaap- en
rustplekjes. Maak daarom ook deze plaatsen goed schoon en behandel deze zo
nodig ook met een bestrijdingsmiddel.
Water
Een hond heeft zeker in de zomer veel water nodig. Zorg dat uw hond altijd de
beschikking heeft over een schone bak met drinkwater. Grote honden vinden het
's zomers prettig om verkoeling te zoeken in een bad of een grote kuip. Wees
voorzichtig wanneer u kleine kinderen hebt - zij zouden erin kunnen
verdrinken.
Warm weer laat uw kind en/of hond nooit alleen in de auto achter!
Wanneer het warm weer is, kan de temperatuur in de auto binnen enkele minuten
ondraaglijk hoog worden, ook als een van de ramen op een kier staat. Een
verblijf in een warme auto kan voor een hond of een kind al snel een
levensgevaarlijke situatie zijn! In veel landen is het op straffe van
geldboetes of gevangenisstraffen bij de wet verboden om kinderen of honden in
de auto achter te laten.
Verhouding baas versus hond
Het gedrag van een baas naar zijn hond: moet duidelijk zijn voor de hond, dit om misverstanden te voor komen. Door zelfverzekerd op te treden, met behulp van je stem en onze houding[maar niet extra de boeman uithangen].Meen wat u zegt en als hij probeert er onder uit te komen,geef hem niet zijn zin.
Ook niet als het u eigenlijk net niet uitkomt omdat de telefoon gaat of dat u anders verhindert bent. geef dan liever geen commando aan de hond.
Ranghogere honden maken zich groot,als ze de ander iets duidelijk willen maken dat zij het voor het zeggen hebben. En daarom doen wij dat nu ook. Als u zittend een commando geeft en de hond heeft hier maling aan, ga dan staan en help hem zo nodig het commando toch uit te voeren. Gedraag u wel rustig tegenover de hond, geen wilde armbewegingen of schreeuwen,dit zou door de hond worden opgevat als uit daging tot spel. Laat uit de toon waarop we iets zeggen duidelijk zijn,dus met een vlak commando,blijken dat we menen wat we zeggen [bij een correctie], "nee" of "foei" met een diep stemgeluid.
Laat "braaf of goed zo" klinken met een hogere stem , wees opgewekt en vrolijk [je doet eigenlijk altijd alsof naar de hond,ook tijdens je training] Geef het commando's niet steeds achter elkaar. De hond leert er alleen maar niet naar te luisteren. Voert de hond het commando niet in een keer uit, dan helpen we hem bij het tweede commando de opdracht uit te voeren ( bv. met handhulp).
De honden taal.
Wanneer we
een hond in huis halen, dienen wij het taal gebruik van dit dier eerst eens te
begrijpen. De hond "spreekt"
een ander taal dan wij zelf. Het kan dus voorkomen dat er "taal" mis
verstanden kunnen optreden. Het taalgebruik en gedrag van de hond
kunnen wij niet veranderen, wij moeten ons dus aanpassen aan de hond. Wij dienen
ons dus naar hem te richten en zijn taal ons eigen te maken.
Een hond communiceert niet alleen
via het blaffen en grommen, maar ook via zijn lichaamstaal en geuren. Het instinct
van onze hond lijkt nog in vele opzichten op die van de wolf. Deze voorouders leefden,in
groepen zo genaamde roedels. De leider van z'n roedel is de alfareu en teef. Het
is degene die het sterkste en slimste is.
En zo gaat de rangorde verdeling verder naar beneden tot aan de laagste in rang de underdog genaamd. De alfa bepaalt wat er gebeurt. Een democratie overleg kent de wolf/hond niet.
Hoe rijmt dit nu met ons gezin?
Ons gezin vormt de roedel [let wel,in de ogen van onze hond], de baas moet de plaats in nemen van de alfa wolf. De andere gezinsleden dienen in rang boven de hond te staan. Behalve kinderen jonger dan 8 jaar,deze staan onder de hond. De hond erkent hun simpel weg niet als hun meerdere,maar ze dienen wel met respect om te gaan met deze lagere gezinsleden. Later als de kinderen groter zijn zal hij de rol van de underdog aan moeten nemen. Wanneer de baas om de leiding niet op zich neemt, zal de hond zich zelf tot Alfa baas benoemen. En dit met alle nare gevolgen van dien. De hond kan gewoon niet anders, hij is zo "geprogrammeerd".De hond wordt in zo'n geval al gauw "vals" gedrag of een "onbetrouwbaar" karakter verweten. En dat terwijl de baas , de hond zelf als hogere heeft bestempelt. De hond zal bv. grommen en bijten als hem iets niet zint.
Meestal verdwijnt deze hond naar het dierenasiel of wordt ingeslapen. Waarna de eigenaren zich weer een nieuwe hond aanschaven.
Het
is heel triest maar de hond is altijd het
lijdende voorwerp.
Om dit nu te voorkomen moet de baas dus alleen maar duidelijk zijn naar de hond.
Wat is nu honden gedrag?
De hond kent zeer veel gedragingen bv.:dominant, onderdanig,
angst en agressief gedrag.
Enkele kenmerken van dominant gedrag:
op stramme hoge poten staan/lopen
laag grommen
rechtopstaande,of/en naar voren gerichte oren
het strak in de ogen kijken
hoge staarthouding tot over de rug
zich groot maken
Enkele kenmerken van onderdanig gedrag:
oren plat in de nek
Niet recht in de ogen kijken naar de hogere
kop in schijn naar beneden
de staart naar beneden of tegen beneden of tegen de buik aan gedrukt.
door de poten zaken
op zijn rug of zij plat liggen en zijn kwetsbaarste lichaamsdeel tonen,n.l. zijn buik .Een meerdere zal dan nooit aanvallen. Slechte mensen wel.
Angst voor ………
Als de
dood voor knallen van vuurwerk , onweer en straaljagers. Op het moment dat wij en
de rest feestviert rond oud en nieuw, ligt de hond te bibberend van de zenuwen
onder de tafel.
Iedereen
verschrikt zich wel eens van een onverwachte klap.
Normaal
herstellen wij en dieren meestal snel van z’n knal, maar er zijn echter honden
voor wie dat herstel niet zo snel optreed.
Kinderen
spelen vaak al vroeg met knal vuurwerk, ondanks het verbod. Ze staan er niet bij
stil wat ze deze dieren aandoen.
Het
dier wordt ook vaak steeds eerder bang, bij het in de verte naderen van de
straaljager of de geur van het
vuurwerk. Hij creëert zodoende steeds sneller een angst een die overgebracht op
een andere, eerder optredende situatie.
Hoe
ontstaat extreme angst?
Een
hond die werkelijk bang is voor
knallen maakt een vreselijke periode door. Traumatisch bijna te noemen.
Maar
bang voor knallen wordt een hond
vaak niet vanzelf. Soms gebeurt het wel omdat de hond wat wij noemen
gevoelig in het oor is. Zoals onze border collies.
Maar
vaak is de angst voor vuurwerk juist is heel erg aan de aanwezigheid van
mensen gebonden. De gigantische angst wordt veroorzaakt door onszelf, wij
verdiepen zijn oorspronkelijke schrik
tot een ware paniekaanval.
Hoe?
Heel
gewoon, door heel menselijk hem te troosten, geruststellend toe te spreken en
te knuffelen als hij angstig gedrag vertoont. De hond ziet dat wij ook schrikken
van een plotselinge knal en wanneer we daarna wat opgewonden reageren en er met
schrik in de stem over praten, weet hij dat hij geen ongelijk had om te
schrikken.
Daarna
geven wij aandacht aan zijn angstige gedrag, in plaats dat we hem ervan afleiden
door vrolijk te doen of zijn angst te negeren en over te gaan tot de orde van de
dag. Vaak bij de volgende knal roepen we hem meteen bij ons en stellen hem met
lieve geruststellende woordjes en knuffeltjes gerust.
Niet
dus, hij interpreteert dit als een bevestiging van, o jee, er is iets om bang
van te zijn……we vermeerderen die angst zelfs.
We zitten zo binnen de kortste keren met een fobie.
Dit
kan al gelijk bij de eerste maal raak zijn.
Hoe
dit nu te voorkomen?
Wen
een pup al jong met lawaai in aanraking te komen.
Gewoon
overal met hem heen, schrikreactie negeren.
Hoe
deze fobie bestrijden ?
De
hond moet door intensieve begeleiding ongevoelig worden gemaakt voor de prikkel
knallen (desensitisatie).
Een
ander onverenigbaar gedrag aanleren: bijv. gaan zitten in plaats van vluchten (counter- conditioning).
prikkelknallen andere gevoelswaarde geven.
Een
angst weg trainen vraagt om een deskundig en gerichte aanpak en heel veel tijd.
U zult de hond een andere, nieuwe ervaring moeten bieden. Zo'n nieuwe ervaring
kan een ander gedrag inzetten, dat uiteindelijk sterker zal zijn dan het oude,
angstige gedrag.
U
kunt bv. op de volgende manier te werk gaan.
Begin met de oefening Zit , deze oefening brengt rust in een hond
Een
hond die in de zit gaat kan niet gelijktijdig vluchten. Breng de hond in een
ontspannen stemming door lichte massage toe te passen. Bent u zover gekomen dat
uw hond onmiddellijk en ontspannen (!) gaat zitten als u dat zegt, pas dan kunt
u verder met uw training om de angst voor knallen weg te
nemen. Dat gaat als volgt: Zet een CD-tje met vuurwerk op [of een ander
knallend geluid] en zet het geluid op zijn allerzachtst, zo zacht dat de hond
niet angstig wordt. Houd hem aan de lijn, daardoor heeft hij een stukje steun en
kunt u voorkomen dat hij wegkruipt.
Vluchten
geeft hem de illusie van veiligheid, de wereld toch een beetje in de hand te
hebben.
Dat
moet u dus hoe dan ook zien te voorkomen. Doe heel normaal tegen de hond of
extra vrolijk. Geef hem wat lekkers als hij geen angstig gedrag vertoont, of
knuffels. Of speel met zijn balletje met hem. Ook kunt u iedere keer wanneer u
het onweer hoort, een geliefd familielid laten binnenkomen of iets leuks met
hem doen. Daardoor wordt het geluid van het onweer een signaal dat er iets leuks
gaat gebeuren, in plaats van dat het allemaal ellende veroorzaakt. Gaat dat
goed, dan zet u het geluid een ietsje harder.
U
moet er echter wel voor zorgen dat uw hond onder het paniekniveau blijft.
Herhaal de bovenstaande procedure. Doe vrolijk, doe normaal, speel, spring, het maakt niet uit, maar negeer angstig
gedrag! Aan zijn angst schenkt u geen enkele aandacht meer. Angstig gedrag mag
de hond niets prettigs meer opleveren, terwijl normaal of speels gedrag dat
juist wel doet in de vorm van aandacht, spel en knuffels.
U
kunt dit ettelijke malen per dag met de hond oefenen. Altijd maar kort en stop
de oefensessie als uw hond geen angstig gedrag vertoont! Als u stopt als de hond
dat wel doet, beloont u dat angstige
gedrag met het stoppen van het geluid.
Op
deze manier kunt u ervoor zorgen dat een hond die bang is voor vuurwerk, zijn
angst daarvoor kan terugbrengen tot aanvaardbare proporties.
Wanneer dit niet wil helpen kunt u ook van te voren, eer het vuurwerk los barst, een kalmerende medicijnen geven. Hij leert hier echter niet mee dat hij niet bang hoeft te zijn. U onderdrukt alleen de angst. Soms is de angst gerelateerd aan de omgeving of aan voorwerpen. Als de omgeving zelf besmet gebied is (de hond is alleen bang in de huiskamer), is het makkelijker de therapie in een andere omgeving te starten en pas bij succes over te zetten naar de huiskamer. Houd wel rekening met een terugval. De hond is misschien voor het eerst geschrokken van een onverwachte knal in zijn vertrouwde park en durft er sinds dat moment niet meer in. U zult dan moeten beginnen in huis, dan in uw tuin en stukje bij beetje naar dat park moeten terugkeren (probleem is hoe je onweer in het park kan ensceneren). Bij een hond die bang is voor knallen kan dat wel d.m.v. een klapperpistool [die u eerst om het geluid te dempen in een handdoek wikkelt en deze dan laagje voor laagje afwikkelt].
Kan
negeren een oplossing bieden bij ongewenst gedrag?
Op een van mijn lesuren kwam er een mevrouw binnen met om haar heen springend en
joelend een herderachtig hondje. De mevrouw kon nauwelijks gewoon lopen omdat de
hond dan weer voor en dan weer naast haar druk bezig was een kangoeroe te
imiteren.
Het blijft mij verbazen hoeveel springvermogen sommige honden hebben dit ventje
sprong vanuit stilstand verticaal een halve meter omhoog terwijl hij zelf
nauwelijks groter als 40 cm was. Bij het kennismaken en handen schudden merkte
ik dat de eigenaar moeite moest doen om niet naar haar hond uit te vallen. Ze
verontschuldigde zich voor zijn gedrag en probeerde door de riem in te korten te
voorkomen dat de hond ook mij ging bespringen.
Toen mevrouw haar jas wilde uittrekken begon de hond ook nog eens te blaffen en
deed pogingen om in haar armen te happen. Nu was mevrouw haar geduld op en ze
snauwde naar de hond: " Nu is het uit, stoppen." De hond reageerde
hierop door in een nog hogere versnelling te gaan springen en happen. Zijn hele
houding straalde uit dat wat hem betreft de "pret" nog wel even kon
voortduren. Hij kreeg negatieve aandacht.
Gelukkig heb ik altijd de beschikking over een jaszak vol met hondensnoepjes die
ook nu weer erg bruikbaar bleek. Door het maken van een vreemd geluid kon ik
zijn aandacht krijgen en daarna kon ik met hondensnoepje zijn aandacht
vasthouden. De mevrouw begon haar verhaal en legde uit dat een andere
hondenschool haar had doorverwezen omdat zij niet meer wisten wat ze met deze
probleemhond aan moesten. De oplossing om het gedrag te negeren werkte niet.
Oefeningen als zit, af en komen gingen uitstekend. Het opspringen was echter
niet af te leren en niemand begreep waarom het gedrag de afgelopen tijd was
verergerd. Behalve het opspringen ging de hond nu ook nog eens happen naar de
tijdens het springen.
De eigenaresse van de "probleemhond"had het vertrouwen in de adviezen
van de andere hondenschool verloren. Het gedrag was alleen maar toegenomen en nu
zat ze met een hond die ook nog begon te bijten. Wat was er fout gegaan en is
negeren wel zo’n goed advies.
Negeren maakt het erger
Een ander aandachtspunt is
dat het belangrijk is om te weten of het probleemgedrag wat men wil gaan negeren
vóór die tijd altijd of juist onregelmatig beloond werd. Werd het altijd
beloond dan heeft het advies van negeren een betere kans van slagen dan bij
gedrag wat vóór die tijd onregelmatig werd beloond. Een hond die gewend is om
iedere keer beloond te worden voor bepaald gedrag zal bij negeren gelijk merken
dat zijn gedrag geen succes meer oplevert. Al snel zal deze hond opgewonden en
gefrustreerd raken.
Vanuit die spanning zal de hond overgaan tot het harder en beter laten zien van
het ongewenste gedrag. Lijkt een beetje op de clicker training. De hond kan als
het ware niet geloven dat zijn gedrag niet meer de gewenste beloning oplevert.
Juist op die momenten is het moeilijk om niet te kijken naar het gedrag. Zelf
wijs ik mensen erop dat ze bij een gevoel van wanhoop vooral even moeten bellen.
Als je als eigenaar het probleemgedrag juist ziet toenemen in plaats van afnemen
kan ik me immers goed voorstellen dat je het moeilijk te geloven vindt dat je
met de juiste therapie bezig bent.
Het risico van agressie
Een ander facet waar
rekening mee gehouden dient te worden betreft honden die neigen naar het
hanteren van agressie als oplossing voor frustratie.
Bij negeren hebben zij een uitstekende reden om tot agressie over te gaan.
Dit betekent onder andere dat de eigenaar die te maken heeft met de "regelteef",
die piept en zeurt omdat hij daarmee "commando’s" aan de baas kan
geven, rekening moet houden met de kans dat bij het negeren van dit drammerige
gedrag de hond mogelijk zal overgaan tot agressie. Zie het happen van hond naar
het vrouwtje. Als de eigenaar hierdoor overrompeld wordt en er van onder de
indruk raakt ontstaat er een gevaarlijke situatie. De hond heeft geleerd dat
agressie inderdaad de oplossing is om je doel te bereiken. Bij zo’n geval zal
er eerst gekeken moeten worden naar de relatie baashond. Bovendien zullen er
een aantal veiligheidsbuffers aangebracht moeten worden voordat men kan overgaan
tot het negeren van het probleemgedrag.
Als negeren niet lukt
Naast het advies om te
negeren is het belangrijk dat de eigenaar wel een oplossing aangereikt krijgt
als hij of zij het echt niet meer ziet zitten. Bijvoorbeeld als de hond zo hard
gaat janken of zo heftig blijft opspringen dat er wel aandacht aan besteed moet
worden. In zo’n geval is een "time-out", dat wil zeggen de eigenaar
brengt de hond zonder iets te zeggen naar een andere ruimte, een optie als
negeren onmogelijk dreigt te worden. Belangrijk hierbij is wel dat de eigenaar
de hond kordaat, snel en zonder iets te zeggen uit de kamer verwijderd. Ook bij
dit advies is voorzichtigheid geboden en moet men inzicht hebben in de relatie
baas/hond. Het kan namelijk zo zijn dat de opgewonden hond het niet accepteert
als de eigenaar hem aan de halsband pakt en tegen zijn wil in de kamer
uitbrengt.
Het probleem onderschatten
De hond, die voor zijn
(probleem)gedrag onregelmatig beloond werd, zal bij negeren van dit gedrag
minder snel en minder heftig gefrustreerd raken. Hij is immers gewend aan het
feit dat niet iedere poging beloond wordt. Maar bij deze hond is het gedrag
meestal veel steviger verankerd en duurt het langer voordat het uitgedoofd is.
Bovendien bestaat het gevaar dat de eigenaar onderschat hoe volhardend het
gedrag van zijn/haar hond is. De hond zeurt lang niet zo erg als men van tevoren
verwacht had. Het is dan mens eigen om te denken dat het allemaal wel meevalt en
vervolgens het advies van negeren wat minder letterlijk op te vatten. Deze
eigenaren zullen ongemerkt en onbewust weer overgaan tot het belonen van het
gedrag. Ook wordt het niet "zeuren" van de hond door de eigenaar vaak
uitgelegd als een bewijs dat de hond zijn best doet. Met dat idee in het
achterhoofd blijkt het moeilijk de hond niet zo af en toe te belonen.
Als de eigenaar consequent blijft negeren zal gedrag, dat niet zelf belonend is
(zoals bijvoorbeeld najagen ), uiteindelijk verdwijnen. Belangrijk is dat
eigenaren zich realiseren dat honden eerst harder gaan proberen om succes te
hebben met gedrag dat hen tot aan dat moment altijd iets opleverde. Door de
onverwachte heftige aanzet van het probleemgedrag kan de eigenaar zelf ook
spontaan terugvallen in gewoontegedrag en dus de hond toch weer aandacht geven.
Als het probleemgedrag ook in deze moeilijke periode consequent genegeerd word
zal het uiteindelijk definitief verdwijnen.
Onregelmatige interval
beloning
Onderzoek heeft aangetoond
dat het beste beloningssysteem om eenmaal aangeleerd gedrag te versterken
bestaat uit het onregelmatig en voor de hond niet voorspelbaar belonen. Dus in
plaats van iedere keer aandacht geven aan het opspringen is een aantal keren
negeren en dan "zomaar" ineens wegduwen of toespreken van de hond een
prima manier om het gedrag in stand te houden. Dit principe moet aan de eigenaar
uitgelegd worden, zodat deze begrijpt waarom hij zo consequent moet zijn met
negeren. Mensen zijn geneigd om getallen en hoeveelheden te vergelijken. Dat
betekent dat wij 8 keer negeren en 2 keer belonen als positief zien, immers 8 is
meer dan 2.
Dat dit systeem voor de hond juist aanleiding is om het gedrag te blijven
vertonen kan voor sommige mensen dan ook moeilijk te begrijpen zijn.
Verandering bij eigenaar
Dit brengt me bij het
laatste knelpunt van negeren als advies. Om bij de hond een gedragsverandering
teweeg te brengen moet de eigenaar ook zijn/haar eigen gedrag veranderen. Is het
probleem al voor langere tijd aanwezig dan is het waarschijnlijk dat het gedrag
van de eigenaar en de reactie op het probleemgedrag van zijn/haar hond vaste
patronen heeft aangenomen. Met andere woorden, ook bij de mens is het gedrag een
gewoonte worden. Het veranderen van dit gedrag lukt alleen als men zich terdege
voorbereid en overtuigd is van de noodzaak om het anders te doen. Om dit alles
te bereiken krijgen eigenaren van mij vaak de opdracht om nauwkeurig hun eigen
reactie op het probleemgedrag van hun hond op te schrijven. Pas als men weet
welk gedrag men zelf moet veranderen kan er nagedacht worden over of dit
haalbaar is en welke hulp de eigenaar hier bij nodig heeft. Het is dus van
essentieel belang dat eigenaren zich realiseren dat het veranderen van hun eigen
gedrag bij henzelf frustratie kan oproepen en aanleiding kan zijn om met de
gedragstherapie van de hond te stoppen.
Ik hoop dat bovenstaand verhaal niet alleen het principe van negeren uitlegt,
maar tevens duidelijk maakt dat het geven en het opvolgen van advies niet zonder
kennis van zaken mag zijn.
Rangorde
bevestigende handelingen.
Niet naar de
hond toelopen, tenzij u uw gezag kunt waarmaken.
De hond niet
tegen u op laten springen of oprijden.
De hond mag
niet op de bank of in bed. De positie van de hond mag niet hoger zijn dan uw
schouders!
Geef de hond
eten wanneer u gegeten heeft.
Doe
elke dag korte sessies gehoorzaamheidstraining met de hond.
Stoei nooit
liggend met de hond.
Geef de hond
een eigen ligplaats.
U begint en
eindigt het spel, gebruik een speeltje dat u meteen opruimt.
Borstel de
hond geregeld op alle plekken.
Tegen de hond
in/aan lopen is zeer dominant. Dat geldt ook voor het wegsturen[ook als hij
slaapt voor de keuken door ingang].
Bij het naar
binnen en buiten gaan loopt u voorop.
Blijf cursus
volgen bij een goede school die aandacht en voldoende kennis in huis heeft.
Laat een
dominante hond niet in de beurt van uw huis/auto plassen.
Gedraag u zelf
verzekert en niet aarzelend.
Straf de hond
niet op zijn eigen plek.
Verbied
opdringerig gedrag.
Voorkom
gedachteloos knuffelen. B.v. bij de t.v. s’avonds, in de luie stoel.
MAAK MET HET
HELE GEZIN AFSPRAKEN OVER DE OPVOEDING/COMMANDO’S.
Stap gewoon
over de hond en blijf eens over hem heen staan af en toe.
ZORG DAT DE COMMANDO’S ALTIJD WORDEN
UITGEVOERD [OOK ALS DE TEL. GAAT]
GEBRUIK EEN VLAKKE STEM VOOR DE COMMANDO’S EN EEN HOGERE STEM VOOR DE BELONING [GOED ZO DAT IS AF], EN EEN DIEPE ZWARE STEM VOOR DE STRAF UITINGEN [beter is het om de hond niet in de fout te laten gaan!].
Informeer bij uw hondenschool/instructeur welk van deze hulp middelen voor uw hond van toepassing zijn. Niet al deze regels moeten klakkeloos worden overgenomen en worden toegepast bij iedere hond.
Iedere hond is anders, zo ook iedere baas/hond combinatie.
Ik
wil aan de hand van een eenvoudig kinderspel, het principe van timing en shaping
uitleggen.
Het
spel is eenvoudig, met weinig regels.
In
het spel van de kinderen, wordt er een schat verstopt voor een van de kinderen
[de zoeker].
De
hond zal met behulp van de andere kinderen [de geleiders] de schat moeten
vinden. Op het moment dat het kind in de goede richting van de schat loopt
,zeggen de anderen “warm”of “koud”.
Zwijgen
kan dan betekenen ,ga er mee door ,waar je mee bezig bent.
Via
deze methode vervalt het straffen en corrigeren bijna geheel.
Zetten
we dit nu om naar het trainen met een b.v. hond ,dan is de handler[geleider] en
de hond de “zoeker”.De schat die men vindt is de motivator. Neem hier voor
b.v. wat brokjes of speeltje. Je kunt ook op het moment dat hij dat doet wat jij
wilt in verbeterde vorm, gelijk belonen met een click of met je stem,Yes. Daar straks meer
over.
Het
moment dat je gaat belonen is verschrikkelijk belangrijk.
Op
het moment dat hij “warm “zit, moet je niet te lang wachten. Dus geen 2
minuten er tussen laten.
Maar
binnen een halve sec. belonen. Stel dat je te laat beloont ,dan beloon je iets
wat hij/zij onder tussen aan het doen is b.v. weg kijken of scheef zitten.
De
hond[de zoeker] raakt daardoor verwart. Het beste is op het moment dat de hond er
naar kijkt of net die eerste aanzet geeft tot wat jij wilt leren aan hem/haar
,jij gelijk beloont.
Voor
het “koud”signaal kun je b.v. Nee of Ugh gebruiken.
Stem
beheersing.
De
hond is hoe groot de afstand ook is zeer gevoelig voor ons stemgeluid.
Als
je met de stem de aanwijzingen geeft ,gebruik dan een beheerst stemgebruik.
Wat
bedoel ik daar nu mee?Bij een “warm”geeft u een hoog stemgeluid en bij
“koud” een laag stemgeluid.
Ook
de intentie is verschillend. Gebruik voor de schat vinden veel enthousiasme. Dus
een perfecte uitvoering voor de hond[toppen raken].en voor de “koude”dus
verkeerde of willen weigeren een beheerste Nee of Ugh. En bij hele erge
overtredingen ,een zware zweepslag Nee.
Lichamelijke
begeleiding.
Door
middel van een lijn of via een wijzend gebaar[of een klopje op het
lichaam]kunnen ook werken om het voor de hond gemakkelijker te maken een
oefening uit te voeren.
Echter
ik zelf zet hier een kanttekening bij.Niet iedere hond reageert op deze methode
goed.De hond kan bij verkeerd gebruik van b.v. de lijncorrectie eerder schuw en
angstig worden.
Lichaamstaal.
Of
te wel anticipatie.
De
hond[de zoeker ]kan aan de hand van onze lichaamstaal veel af lezen. Zoals wij
ook van zijn lichaamstaal te weten komen ,wat onze hond van plan is. Dit lezen van
de taal van de honden is eveneens zeer belangrijk om goed te trainen met je
hond.
Door
een hele minieme beweging met b.v. de schouder in het volgwerk kan de hond weten
ik moet zo naar rechts of links en als ik dan dicht bij de baas blijf ,krijg ik
een beloning.
Dit
kan voor de baas een gewenst of ongewenst effect geven. Stel dat de baas helemaal
geen wending wilde inzetten,dan loopt de hond dus in een verkeerde positie.
Wat
voor de hond dus geen beloning oplevert. En de volgende keer weer wel ,want dan
volgt er wel een beloning. Dit kan voor de hond bijzonder verwarrend zijn.
In
de wedstrijd ring kan de hond dan ook aan de hand van lichamelijke uitingen en
ons stemgeluid voelen hoe het met de baas gesteld is. Vandaar dat overwinning van
je zenuwen zeer belangrijk is,want je brengt het over op de hond,zeggen ze wel
eens. De hond presteert minder.
In
Obedience wedstrijden wordt de mogelijkheid geboden in plaats van de wedstrijd
te lopen er ook een trainingsronde van te maken. Wat de handler en de hond de
gelegenheid geeft te wennen aan het fenomeen wedstrijden.
Fouten
zijn positief.
Men
leert veel van de fouten die men maakt als wel van de beloningen.
De
hond wordt gecorrigeerd bij zijn “koud”handelingen en beloont bij zijn goede
“warm”handelingen.Veel trainers weten het al,vroeg of laat zal de hond zijn
verkeerde handelingen achterwege laten ,om beloning te ontvangen voor de goede
handelingen.
Soms
laten we de hond extra vanuit een moeilijke positie een oefening doen waardoor
hij leert van zijn fouten b.v. inkomen.
Hij
leert ook dan beter b.v. in te komen ,vanuit de moeilijke richting.
Hij
leert zich zelf te corrigeren.
En
de correctie die de baas via b.v. stem geluid geeft ,leert de baas hem het
geluid te herkennen voor “beter”tot uitvoer brengen van de oefening.
Leren
door observatie.
Als
een “zoeker”naar andere “zoekers”heeft gekeken ,zal het zoeken naar de
mogelijke schat makkelijker worden. Wij zelf leren van kijken naar anderen heel
erg veel. Zelf stimuleer ik mijn cursisten ook elkaar te observeren.
Ook
bij hondentrainingen geldt dit dus. Door te observeren kun je voor je zelf een
methode overnemen of verder ontwikkelen. Denk maar eens aan het schapendrijven. De
volwassen getrainde hond laat aan de pup zien hoe het moet.
Er
zijn zelfs herders die een jonge hond met een lijntje aan de halsband van de
oudere hond vast binden en de jonge hond op deze manier het werk aan te leren
hoe het moet. De oudere hond corrigeert gelijk de verkeerde wending/handeling van
de jonge hond. Neem daarom en ook vanwege de socialisatie jonge honden mee naar
de training.
Dichtbij trainen.
De
hond[de zoeker] zal normaal de aanwijzingen volgen van diegene die het dichtbij hem is volgen.
De
geleider is het dichtbij hem. Maar als deze te ver weg is raakt de hond zijn concentratie
kwijt op de geleider en gaat handelingen doen die de geleider niet
wenst. Wanneer je te ver weg bent van de hond is het voor een ongetrainde hond
onmogelijk om de commando’s op te volgen. Je moet er voor zorgen dat je binnen
de persoonlijke ruimte van de hond bent.
Op
het moment dat de hond heeft geleerd respect en gehoorzaam te zijn ,kan men
tussen de hond en de baas meer ruimte creëren.
Vandaar dat trainen aan de lijn wel heel belangrijk is.
Je hebt je hond dan ook meer
onder controle.
Het
Spel.
Door
oefeningen keer op keer te herhalen en de oefening leuk te houden voor beide
partijen zal de oefening steeds verder ontwikkelen tot een perfect geheel.
Door
spel[motivatie]in een oefening te bouwen houdt men de oefening leuk en
ontspannen.
Het
spel smeedt ook een band tussen de baas en de hond. De hond moet ook willen werken
voor de baas en niet alleen om het vooruitzicht van de beloning. Maar omdat hij
zijn baas wil plezieren. Langzaam tijdens de training komt de hond er achter hoe
hij zijn baas gelukkig maakt. Door het stem en lichaamstaal welke de baas
uitstraalt en laat horen komt de hond er achter wat de baas fijn vindt. Net zoals
een vriendschap of een goed huwelijk
Heeft ook dit tijd nodig om zich te ontwikkelen. Door spel in te bouwen leert de baas de hond beter kennen en dit kan dan ook weer de band hechter maken.
Training
Methodes.
Er
zijn verschillende methodes om net die ene oefening tot stand te brengen. Geen
enkele methode is de perfecte methode. Hondentrainers weten dit .Zij gaan naar
wedstrijden ,waar zij met elkaar discussiëren/filosoferen over een nog betere
of andere methode. Zij leren nog iedere dag bij. Er voor openstaan is een hele
kunst. Want sommige houden de oogkleppen liever op en staren zich blind op een
bepaalde manier van trainen. In mijn ogen zijn er vier verschillende methodes
zoals;
De
opportunistische methode. Via deze methode maken we gebruik van de
handeling die in de gehoorzaamheid gewenst is. B.v. de zitoefening. Op het moment
dat de hond gaat zitten springen wij hier op in en belonen onze hond
meteen[binnen een halve sec.] via de click en brokje. Je kunt dit bij
verschillende handeling doen. Denk eens aan de af,vangen en /of terug brengen
van een speeltje,sta,of springen. Maakt niet uit wat. Je stem gelijk als de
hond gewenst gedrag vertoond en beloont met een brokje. Deze reinforcesment
methode laat de actie met commando samen gaan waardoor bij de hond een
associatie gaat ontstaan. Ik zelf verleid de hond in een handeling,geef
alleen een brokje bij de eerste keer en later na dat ze de hulp van mijn
hand /handeling heeft begrepen geef ik pas het commando. Wanneer de hond weet
wat zit is ,beloon ik pas weer als de zit recht is enz.
De
compulsieve methode.
Deze methode gaat van negatieve
bekrachtiging uit. Door middel van lichamelijk/of anderszins druk op of aan de
hond. Bijv. d.m.v. voet,lijn,handen,enz.
Als we het kinderspel er even
bij nemen ,krijgt het kind alleen de boodschap “koud”mee.De hulpen van warm
en zwijgen vallen weg. Dus “koud”kan ook warm zijn. Alleen het weg blijven van
de pijncorrectie is een signaal dat de hond het goed doet.
De
inductieve/motivatie methode’s. De motivatie trainingen zijn alle
methoden die positieve training en reinforcement beogen. Je geeft
eten,speeltjes en andere voor de hond primaire levensbehoeftes. D.m.v. de
clicker ,beloning en speel motiverende activiteiten positieve reinforcement
toe passen. Vertaalt in het kind zijn spel ,krijgt nu de hond alleen
“warm”hulpmiddelen. Het verder zwijgen kan voor de hond een
“koud”signaal zijn. Waardoor hij gaat denken. Hij moet nu zelf immers
uitvinden wat goed is en wat niet.
Een combinatie van methodes. De meeste trainers onder ons ,hanteren meerdere methodes, maar kiezen uit eindelijk voor een methode als uitgangspunt en waar ze mee verder willen gaan.
Momenteel is de Clicker methode[inductieve methode] erg in. Alleen slaat soms de klok een beetje te ver door.De methode wordt nu als heiligmakend gepropagandeerd. Wat ook weer niet erg gezond is.Ieder methode kent zijn hiaten.Het is een methode die het tegenovergestelde is van wat we jarenlang beoefend hebben.[compulsieve methode].Echter de goede dingen van vroeger moeten we niet gelijk maar weggooien omdat we nu met zijn allen gaan clickeren.
Een kind voed je ook niet alleen maar op door hem
steeds te belonen bij de gewenste dingen en te zwijgen als het fout gaat.Een
gezonde combinatie van beide [hoe je dit doet moet je voor jezelf uitvinden]
,met de ogen wijd open ,lijkt mij een beter standpunt.
Bedenk dat ieder ras en iedere hond anders is.
Een methode die bij de een goed
werkt ,werkt niet bij de ander. Mocht je nu bij een hondenschool zijn ,die
methodes gebruikt die voor jou en je hond niet prettig zijn ,verwissel dan
gewoon van school.
Ik hoop U enig inzicht te hebben
gegeven. Ik wens U het allerbeste met uw vriend en of u nu voor de funn traint of
op top niveau ,geniet van uw hond ,want ze zijn het waard!
Wanneer men gaat trainen met een hond is het nood- zakelijk dat de hond aandacht heeft voor datgene wat u hem wilt leren.
Als u vroeger met de rug naar de juf had gezeten dan had u niks kunnen leren.
Zo is dat bij het trainen van honden ook.
Aandachtsoefeningen zijn dus heel belangrijk en zeker niet te verwaarlozen. Zonder de aandacht van je hond kun je hem niks leren. Vroeger werd met geweld de hond tot prestaties gedwongen. Tegenwoordig doen we dat op een hond/baas vriendelijkere manier.
Ten eerste moet voorkomen worden dat de hond de fout in kan gaan en ten tweede moet het aandacht geven aan de baas leuk zijn. Dit geschiedt dan door middel van motivatie/aandachtstraining.
Op het trainingsveld hoor je geregeld : mijn hond let niet op en thuis wel. Wanneer ik me nu in de hond verplaats,iets dat essentieel is om een hond te trainen,zou ik ook de andere honden het lekker ruikende plekje/boom/lantarenpaal interessanter vinden dan mijn baas die 10 keer achter elkaar het zelfde commando roept,net een vastlopende elpee. Je moet er dus iets tegenoverstellen ,waardoor hij/zij jouw interessanter vindt. Ik wil u enkele wenken geven hoe u dit kunt bereiken. De methodes zijn niet door mij zelf bedacht. Die eer komt mij niet toe, maar de deskundigen waar ik les van heb gehad en de mensen die deze methodes bedacht hebben,ben ik zeer dankbaar.
Ik zal u dus proberen de oefening te beschrijven,in de hoop dat u er iets aan heeft.
Je begint door bij iets timide honden brokjes op de grond te laten vallen eer je gaat trainen,ongeveer bij 3 keer trainen ,kun je daar mee stoppen. Dit is om de iets angstige hond de trainingsplek interessant te laten worden. De hond is wel steeds aangelijnd.
Dan kun je gaan proberen ,achterwaarts te lopen de hond met je meenemend ,op het moment dat hij/zij u aan kijkt maakt u een blij geluid[zeg b.v. vriendelijk zijn naam] en geeft u de hond een brokje. Wanneer hij/zij niet kijkt dan bent u stil. Deze oefening kunt u altijd blijven doen. De hond leert zodoende dat als hij/zij u aan kijkt dit iets oplevert. Later kunt u de brokjes afbouwen.
Dan kunt u de hond aan een paal van de wei,of iets degelijks vast binden,u gaat van de hond af lopen en gekke geluidjes maken,dansen en springen,u loopt op hem af bij aandacht u kunt hem een brokje geven. Niet zijn naam noemen. Kijk hem ook niet direct aan bij uw gekke bewegingen. Wel op het moment dat u hem beloont.
U gaat voor de hond staan,bij een pup gaat u op de knieën zitten. Houd nu een brokje voor zijn/haar neus. Verplaats uw hand naar uw borst tussen de ogen van u en de hond. Kijkt hij/zij meteen belonen. In het begin nog geen commando geven,pas later als hij/zij door heeft wat de bedoeling is. Een commando kan zijn :Let op,kijk of watch it. De tijdsduur tussen belonen en de aandacht vasthouden wordt langzaam opgebouwd. Van 1 tel tot 1 minuut[maar niet te snel].Zoek daarna langzaam meer afleiding op ,een stil parkeerplaatsje ,daar weer beginnen met 1 tel tot 1 minuut enz. tot u midden in een winkelcentrum kunt staan.
Speel met een speeltje achterwaarts ,stop dan ,geef commando los , houd het speeltje voor de borst[bevriezen dus] net als het brokje. Bij aandacht zeg je let op en geef je het speeltje gelijk weer terug. Dan vast en verder spelen. Dat bevriezen kan men ook in tijd opbouwen. Het speeltje kan ook de touwlijn zijn,let op musceton aan de uiteinden. Zo heb je zijn speeltje[touwlijn] in de wedstrijd altijd bij je.
Zo zijn er nog wel een heleboel meer methodes te bedenken. Wat ik gewoon wil laten zien is dat het niet aan de hond ligt dat hij geen aandacht kan geven wanneer het hem niet geleerd is,maar aan de handler en zijn instructeur.
Aantal commando's
De zit
Pak eens een klein stukje honden snoep of wat ik graag gebruik 1.4 deel van een Frolic brokje of Smakkos van Pedigree. Houdt dit vervolgens vlak voor de neus van de hond. Hij zal het graag willen hebben en probeer maar eens of hij het volgt als u uw hand een beetje heen en weer beweegt. Als dit lukt beweegt u het snoepje van vlak voor zijn neus iets naar boven en naar achteren. De pup wil het snoepje graag blijven volgen en de kans is groot dat hij daarbij op zijn kontje gaat zitten. Nu [binnen 1 seconde] geeft u het snoepje.
Pas als u zeker weet dat de hond op deze handelingen van u gaat zitten kunt u het stemcommando gaan toevoegen. Op het moment dat de hond in beweging komt geeft u het commando “zit”. Als hij dit doorheeft, en daar gaat best een tijdje overheen, kunt u uw handelingen gaan vervangen door alleen nog maar het stemcommando.
De Af
Ach,er zijn natuurlijk vele wegen naar Rome.Dus ook bij de oefening af.
En een goede instructeur heeft voor ieder oefening en fase wel een stuk of 10 in zijn "rugzakje".
De meest gebruikte methode hierbij is dat als de hond zit u het snoepje eerst loodrecht naar beneden beweegt en dan heel langzaam naar voren[niet te ver,want dan gaat hij staan]. De hond zal het snoepje willen blijven volgen en de makkelijkste manier om dit te doen is door zijn voorpootjes zakken. Als hij ligt moet u hem natuurlijk wel weer binnen 1 seconde het voertje geven.
Mee op reis
Commando: Hoog, In
- In de auto, bus of trein springen
Commando: Kom maar, Uit
- Uit de auto, bus of trein springen
De
hond moet leren zich netjes en rustig te gedragen in een vervoersmiddel. Op die
manier kan de hond op allerlei leuke plaatsen komen wat anders te ver weg zou
zijn.
Enkele belangrijke regels waar wij als baas rekening mee moeten houden.
In verband met de
verkeersveiligheid en om ongelukken te voorkomen, springt de hond altijd op
commando en aangelijnd uit de auto.
De hond gaat altijd op
commando in de auto om te voorkomen dat hij de boodschappen plet, met vieze
poten/lijf op een niet voor hem bestemde plaats of zelfs op een al in de auto
aanwezige passagier springt.
De hond moet rustig in de auto achter kunnen blijven, zonder vernielingen aan
te richten of te blaffen. De hond mag niet tegen de ramen opspringen, blaffen
of grommen als er iemand met of zonder hond langs de auto loopt.
Tijdens het rijden is het verstandig om de lijn aan de halsband te laten zitten.
In noodsituaties is de hond gemakkelijker te pakken. De hond kan door b.v. een
ongeval in een shock of in paniek raken. In beide gevallen is de hond niet meer
aanspreekbaar.
Als de hond alleen in de auto moet achterblijven is het verstandig om de riem
los te koppelen en ergens anders in de auto neer te leggen. Zo kan de hond
nergens aan blijven haken.
Ben je bang dat de hond uit de auto zal springen voordat hij een commando heeft
gekregen dan is het niet onverstandig om de lijn tijdelijk een stukje naar
buiten te laten hangen als men de deur/klep sluit. Door de riem vast te pakken
voor je de deur open maakt heb je de hond meteen onder controle zodat hij niet
zomaar de weg op kan lopen met alle gevolgen van dien.
Laat de hond als deze door de zijdeur in en uit de auto moet, altijd aan de
stoep kant in en uit de auto springen.
Een hond vervoeren we nooit in een afgesloten kofferbak. De hond heeft dan niet
genoeg ventilatie en kan mogelijk stikken.
Meestal zit de hond achterin, leer de hond echter ook op de vloer bij de
geleider te blijven zitten voor als de hond een keer met een ander mee moet
rijden.
Methode: in/uit de auto springen (opbouw in fasen)
Zorg dat de hond
aangelijnd is en open de deur/klep van de auto. Laat de hond enkele seconden
wachten en lok hem met een brokje in de auto. Geef de hond evt. het commando
'blijf' en sluit de deur/klep van de auto. Ga zelf op de bestuurdersstoel
zitten. Na enkel seconden stap je weer uit de auto en opent de deur/klep van
de auto om de hond er uit te halen. Laat de hond enkele seconden wachten
voordat hij een commando krijgt om uit de auto te springen. Speel nu even met
je hond.
We doen hetzelfde als
in fase 1 alleen nu starten we de auto. Als je hond rustig is ga je een klein
rondje rijden.
De afstand kan nu worden vergroot. Ga echter niet direct super veel kilometers
rijden maar bouw de afstand met beleid op.
In
de auto achterblijven
Lijn de hond af waarna
je de deur/klep weer sluit. Loop enkele meters van de auto vandaan. Kom echter
weer direct terug naar de auto en beloon je hond rustig.
Doe hetzelfde als in
fase 1. Loop nu echter wat verder bij de auto vandaan waarna je weer terug
komt en de hond rustig beloont.
Doe hetzelfde als in
fase 1. Loop nu echter uit het gezichtsveld van de hond en kom direct weer
terug. Ook nu belonen we de hond weer rustig.
De tijd dat je uit zicht bent van je hond kun je nu uit gaan bouwen. Doe dit
telkens maar met enkel seconden.
Komen op bevel
Commando: Kom hier, Kom voor
Het komen op bevel is één van de belangrijkste
oefeningen in de opvoeding en training van de hond. Het is dan ook belangrijk
dat deze oefening nauwkeurig opgebouwd wordt om een stabiele hond te krijgen die
altijd direct komt als hij geroepen wordt.
De hond moet geleerd worden dat hij altijd direct
moet komen als hij geroepen wordt.
De hond zal alleen maar komen als hij weet dat er voor hem een geweldige
beloning volgt na het komen. Het is daarom belangrijk dat de hond altijd wordt
beloond als hij bij je is gekomen.
Methode: enthousiast roepen
Bedenk wat je hond erg leuk of lekker vind. Je
hond is gewoon aangelijnd. Als je hond zomaar ergens naar kijkt roep je, je
hond bij zijn naam en het commando 'kom hier'. Laat je hond duidelijk zien wat
voor lekkers je voor hem hebt zodat hij nieuwsgierig naar je toe komt gelopen.
Het is belangrijk dat je, je hond enthousiast roept om hem te stimuleren
direct en in een vlot tempo naar je toe te laten komen.
Als je hond bij je is, speel dan even met hem om te benadrukken dat jij, zijn
baas, super leuk bent.
Iemand houdt nu je hond vast aan de halsband.
Lijn nu je hond af en loop een paar meter bij je hond vandaan. Je draait je om
en roept enthousiast je hond bij zijn naam en weer het commando ' kom hier'.
De hond zal nu naar je toe gerend komen en zijn beloning in ontvangst nemen.
Hoe enthousiaster de baas is, hoe enthousiaster ook de hond zal zijn. Speel
weer even met je hond waarna je hem aanlijnt.
Let op! Denk eraan als je je hond wil aanlijnen nooit naar je hond te grijpen
om hem te vangen. Dit lukt je namelijk geen vijf keer. Om je hond op een
rustige manier aan te lijnen pak je in de ene hand een brokje. Terwijl je je
hond dat brokje geeft benader je met je andere hand de hond van onder de kop
om rustig de halsband vast te pakken. Nu kun je, je hond aanlijnen.
Doe nu hetzelfde als in fase 2 maar laat nu je
hond eerst gaan zitten voor je hem wilt aanlijnen.
De afstand kan nu iets worden vergroot. Ga nu
ongeveer vijf meter bij je hond vandaan voor je hem naar je toe roept. Ga niet
te snel met het vergroten van de afstand. Vergroot de afstand iedere keer met
enkele meters.
Er komen nu aan twee kanten van de hond andere
combinaties baas met hond te staan. De overige prikkels worden nu dus wat
groter.
De afstand tussen de twee rijen met honden
wordt nu nog kleiner.
De honden zijn nu
allemaal los. Roep ook nu weer je hond naar je toe.
Vergeet niet dat de beloning voor de hond leuker moet zijn dan de andere aanwezige prikkel om de hond de oefening naar behoren te kunnen laten uitvoeren.
Staan
Commando: Staan, Sta, Stand (eng.)
Dit commando is zeer gemakkelijk b.v. tijdens het
borstelen van de hond, om de poten op te kunnen tillen om de kussentjes van de
voet te controleren e.d.
Van de verschillende positiewisselingen is deze oefening de moeilijkste om aan
te leren.
De voorkeur gaat er naar uit om de hond te laten
staan met de achterhand omhoog zodat de voorpoten op dezelfde plaats blijven
staan. Wel vergt dit iets meer handigheid van u, de geleider.
Methode: brokje
Ga voor je hond staan
met de riem in de linkerhand en een beloning in de rechterhand. Laat de
beloning aan de hond zien zodat hij op de beloning is gefixeerd. Beweeg nu je
rechterhand naar de borst van de hond net tussen de voorpoten. De riem wordt
met de linkerhand iets strak gehouden om de hond steun te geven tijdens het
gaan staan. Als de hond staat haal je de druk van de lijn en beloon je de hond
met je stem en het koekje.
We gaan nu de hond het
commando wat erbij hoort aanleren. Men geeft nu eerst het stemcommando en
maken daar direct achter aan de bewegingen om de hond te laten staan.
Na het meerdere malen herhalen van fase 2 ga je
een keer het commando geven zonder
verder andere hulpen te gebruiken. Mocht de hond niet op het stemcommando
alleen reageren gebruik dan de handgebaren ter ondersteuning.
Na het altijd belonen van het uitgevoerde
commando gaan we nu over naar interval belonen. Dit betekent dat de hond nu
alleen nog af en toe wordt beloond op die momenten dat hij de oefening
geweldig goed heeft uitgevoerd.
Methode: stapje naar voren (opbouw in fasen)
De hond zit naast de
geleider. De geleider pakt een brokje in zijn linkerhand en laat dat aan de
hond zien zodat hij op het brokje gefixeerd is, de geleider zet nu met het
linkerbeen een klein stapje naar voren. De hond zal het brokje volgen en
daardoor opstaan.
Er moet nu een
commando aan gekoppeld worden. De geleider geeft met zijn stem het commando en
maakt dezelfde handelingen als in fase 1.
De geleider geeft nu
na een aantal keer fase 2 achter elkaar herhaald te hebben alleen het
stemcommando aan de hond.
Na het altijd belonen van het uitgevoerde commando gaan we nu over naar interval belonen. Dit betekent dat de hond nu alleen nog af en toe wordt beloond op die momenten dat hij de oefening geweldig goed heeft uitgevoerd.